Yleisimmät kysymykset

Ostaminen Enterpayn yrityslaskulla

Ketkä voivat ostaa Enterpayn yrityslaskulla?

Kaikki yritykset ja organisaatiot, joilla on y-tunnus: myös järjestöt, säätiöt, ammatinharjoittajat ja julkiset laitokset.

Miksi minun pitää käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiani?

Pankkitunnistautuminen on kuin sähköinen allekirjoitus: sen tarkoitus on vain varmistaa, että olet se, joka väität olevasi. Meillä ei ole pääsyä tilillesi. Et voi käyttää tunnistautumiseen esimerkiksi yrityksesi pankkitunnuksia, koska ne eivät todenna sinun henkilöllisyyttäsi.

Pankkitunnistautumista pyydetään vain ensimmäisellä käyttökerralla tai jos rekisteröidyt uusiin organisaatioihin.

Olen jo rekisteröitynyt yhteen organisaatioon, miten ostan toiselle organisaatiolle?

Voit lisätä itsellesi useita eri organisaatioita. Kun olet kirjautunut sisään palveluun, klikkaa omaa nimeäsi oikeassa yläkulmassa ja valitse ”Kirjaudu eri yritykseen”. Lisää uusi organisaatio ja siirry tunnistautumaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi. Kun olet tehnyt pankkitunnistautumisen, olet rekisteröitynyt kyseiseen organisaatioon.

Miten valitsen haluamani laskutustavan (verkkolaskun/sähköpostilaskun/paperilaskun)?

Voit valita laskutustavan maksuprosessin vahvistusvaiheessa: verkkolaskun, paperilaskun tai sähköpostilaskun. Kaikki kauppiaat eivät tarjoa kaikkia laskutustapoja.

Suosittelemme verkkolaskua, jos se on organisaatiollanne käytössä. Sähköpostilaskuilla on tapana kadota sähköpostilaatikon uumeniin tai joutua roskapostiin.

Voiko organisaationi saada suuremman luottorajan?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@enterpay.fi ja kerro, kuinka suuren luottorajan organisaatiosi tarvitsee. Käynnistämme sitten luottorajan korotusprosessin – luottopäätös on kuitenkin organisaatiokohtainen emmekä voi taata suurempaa luottorajaa.

Ostokseni siirtyi odottamaan hyväksymistä - mitä se tarkoittaa?

Toisinaan ostokset siirretään luotonvalvonnan käsittelyyn lisätarkistuksia varten. Jos yrityksesi pääsee lisätarkistuksista läpi eli hyväksytään, niin kauppias saa tästä tiedon ja voi ryhtyä toimittamaan ostosta. Jos yrityksesi ei pääse lisätarkistuksista läpi eli ostos hylätään, niin sekä kauppias että sinä saatte tästä tiedon ja voitte sopia toisenlaisesta tavasta maksaa tilaus.

Miksi tekemääni ostosta ei hyväksytty laskutettavaksi, vaikka osto-oikeuteni on kunnossa?

Todennäköisesti ostoksen arvo ylittää organisaatiollenne määritellyn luottorajan. Luottoraja määritellään luottoluokituksen pohjalta, ja se vaihtelee organisaatioittain. Mikäli organisaation taloudellinen tilanne on heikko tai sillä on maksuhäiriöitä, luottoraja voi olla nolla. Avoimet laskut pienentävät luottorajaa: kun maksatte avoimet laskut, luottoraja on taas kokonaisuudessaan käytettävissä.

Organisaatiollani on myöhässä olevia laskuja – voinko ostaa?

Jos organisaatiollasi on avoimia laskuja, jotka ovat jo merkittävän ajan myöhässä, ne estävät uusien ostojen teon. Maksamalla myöhässä olevat laskut organisaatiosi voi taas ostaa.

Maksuaika on kauppiaan valitsema, joten valitettavasti Enterpay ei voi myöntää pidempiä maksuaikoja yksittäisille yrityksille.

Yleistä Enterpayn palvelusta

Mikä on Enterpayn palvelu - eikö se ole vain maksutapa?

Enterpay tarjoaa yrityslaskumaksutavan, mutta myös laajemman online-palvelun, jossa sekä ostaja että myyjä voivat tarkastella ostojaan ja myyntejään, jakaa osto-oikeuksia muille käyttäjille ja muokata esimerkiksi yrityksen laskutusosoitteita. Pääset palveluun tästä. Palveluun kirjaudutaan aina puhelinnumerolla ja siihen lähetettävällä kertakäyttöisellä pääsykoodilla, myös ostaessa. Käyttöoikeuksista riippuen voit muokata palvelussa omia tietojasi, yrityksesi tietoja (kuten laskutusosoitteita) ja tarkastella Enterpayn maksutavalla tehtyjä ostoja.

Miten otan palvelun käyttöön?

Voit rekisteröityä Enterpayn palveluun joko etukäteen tai ensimmäisen oston yhteydessä.

Näin rekisteröidyt etukäteen:
Siirry palveluun. Anna matkapuhelinnumerosi. Siihen lähetetään kertakäyttöinen pääsykoodi. Ensimmäisellä kerralla tunnistaudut palveluun pankkitunnuksillasi ja syötät pyydetyt tiedot. Kirjaudut aina palveluun matkapuhelinnumerollasi, johon lähetetään vaihtuva pääsykoodi.

Miksi minun pitää käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiani?

Pankkitunnistautuminen on kuin sähköinen allekirjoitus: sen tarkoitus on vain varmistaa, että olet se, joka väität olevasi. Meillä ei ole pääsyä tilillesi. Et voi käyttää tunnistautumiseen esimerkiksi yrityksesi pankkitunnuksia, koska ne eivät todenna sinun henkilöllisyyttäsi.

Pankkitunnistautumista pyydetään vain ensimmäisellä käyttökerralla tai jos rekisteröidyt uusiin organisaatioihin.

Paljon palvelun käyttö maksaa?

Me emme peri Enterpayn palvelun käytöstä maksua ostajalta, mutta kauppias voi halutessaan veloittaa maksutapalisän. Lopullinen hinta on verkkokaupassa näkyvä hinta – ei piilokuluja. Online-palveluun kirjautuminen ja sen käyttö on maksutonta.

Toimitettu tavara tai palvelu ei vastaa tilausta - miten toimin?

Ota yhteyttä myyjäliikkeeseen ja sovi myyjän kanssa korjaavista toimista, kuten tavaran palautuksesta. Mikäli myyjäliike päättää hyvittää laskun ja laskua ei ole vielä maksettu, myyjäliike toimittaa hyvityslaskun Enterpayn palvelun välityksellä. Jos lasku on jo maksettu, myyjäliike maksaa hyvityksen suoraan. Jos laskun eräpäivä on lähellä, ota yhteyttä myös asiakaspalveluun laskutus@lindorff.com mahdollisten viivästysseuraamusten välttämiseksi.

Käyttäjän ja organisaation tietojen muokkaaminen

Miten muutan organisaationi laskutusosoitteen?

Kirjaudu palveluun. Valitse ylävalikosta Yrityksen tiedot. Sivun alareunasta löydät Laskutusosoitteet. Valitse, haluatko muokata paperi- tai verkkolaskuosoitteita. Voit joko muokata jo tallennettuja osoitteita tai lisätä uuden. Pudotusvalikosta klikkaamalla osoitteen vieressä olevaa kynän kuvaa pääset muokkaamaan jo tallennettua osoitetta tai klikkaamalla ”Lisää uusi” voit lisätä uuden osoitteen.

Puhelinnumeroni edellinen käyttäjä on jo rekisteröitynyt numerollani palveluun. Miten toimin?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@enterpay.fi ja ilmoita meille kyseinen puhelinnumero.

Puhelinnumeroni on vaihtunut - miten päivitän tietoihini uuden numeroni?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa asiakaspalvelu@enterpay.fi ja ilmoita meille vanha numero, jolla olet rekisteröitynyt aiemmin palveluun ja uusi numerosi.

Olen jo rekisteröitynyt yhteen organisaatioon, miten ostan toiselle organisaatiolle?

Voit lisätä itsellesi useita eri organisaatioita. Kun olet kirjautunut sisään palveluun, klikkaa omaa nimeäsi oikeassa yläkulmassa ja valitse ”Kirjaudu eri yritykseen”. Lisää uusi organisaatio ja siirry tunnistautumaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi. Kun olet tehnyt pankkitunnistautumisen, olet rekisteröitynyt kyseiseen organisaatioon.

Osto-oikeuksien myöntäminen

Voinko myöntää osto-oikeuksia muille käyttäjille?

Kyllä voit, mikäli sinulla on oikeus myöntää osto-oikeuksia muille. Jos olet yrityksesi virallinen edustaja, sinulla on automaattisesti täydet käyttöoikeudet ja voit myöntää osto-oikeuksia muille. Voit myöntää osto-oikeuksia muille myös, jos sinulle on erikseen myönnetty oikeus myöntää osto-oikeuksia. Kukaan ei kuitenkaan voi antaa eteenpäin omia oikeuksiaan laajempia oikeuksia.

Voiko osto-oikeuksia myöntää henkilöille, joilla ei ole virallista edustusoikeutta yhtiössä?

Kyllä voi.

Voiko osto-oikeuksia myöntää henkilöille, jotka eivät ole yrityksen palveluksessa?

Kyllä voi.

Olen isännöitsijä ja haluan ostaa edustamalleni taloyhtiölle. Miten toimin?

Taloyhtiön hallituksen jäsen perustaa ostavan yrityksen palveluun. Taloyhtiön hallitustietojen tulee olla ajan tasalla Kaupparekisterissä rekisteröitymisen onnistumiseksi. Perustamisen voi tehdä joko ostoksen yhteydessä tai erikseen kirjautumalla palveluun. Palvelussa isännöitsijän voi valtuuttaa tekemään ostoksia taloyhtiön puolesta. Tällöin isännöitsijä rekisteröidään palveluun hänen omalla puhelinnumerollaan. Samalla tavalla isännöitsijä voi hankkia hankintaoikeuden mihin tahansa taloyhtiöön.

Laskuun liittyvät kysymykset

Syötin vääriä tietoja laskulle – voiko laskua vielä muokata?

Laskutustietoja voi muokata niin kauan, kunnes lasku on lähetetty. Tämä riippuu kaupasta. Joissakin laskutuspäivä on 2 päivää oston jälkeen, toisissa kaupoissa aika on pidempi.

Kirjaudu palveluun. Valitse Ostoni. Listasta näet, milloin ostosi menee/on mennyt laskutukseen. Jos laskutuspäivä on tänään tai jo mennyt, et voi enää muokata laskun tietoja.

Jos laskutuspäivä ei ole vielä mennyt, voit muokata laskutustietoja. Klikkaa ostosta ja avautuvassa näkymässä klikkaa Laskutustiedot-kohdassa ”Muokkaa”. Voit muuttaa laskutustapaa ja -osoitetta sekä muokata laskun lisätietoja: viitettä, kustannuspaikkaa ja viestiä. Klikkaa lopuksi ”Päivitä laskutustiedot”.

Laskussa on virhe - miten saan korjatun laskun?

Jos laskulla on tuotteisiin liittyviä virheitä, ota yhteyttä myyjäliikkeeseen ja sovi myyjän kanssa korjaavista toimista.

Jos laskutustiedoissa on virhe, ota yhteyttä asiakaspalveluun laskutus@lindorff.com.

En pysty maksamaan laskua eräpäivänä - miten toimin?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun laskutus@lindorff.com.

Sain Enterpaylta muistutusviestin laskun maksusta, mutta en löydä laskua. Voinko saada uuden laskun?

Jos olet tilannut sähköpostilaskun, tarkista ensin roskapostisi. Jos laskua ei löydy, voit pyytää laskun kopion osoitteesta laskutus@lindorff.com.

Voiko ostokselle saada pidemmän maksuajan kuin 14 vrk?

Tällä hetkellä ei. Maksuehto on kauppiaan valinta, joten valitettavasti Enterpay ei voi myöntää pidempiä maksuehtoja asiakkaille.

Myyminen Enterpayn yrityslaskulla

Kuinka voin myydä Enterpayn yrityslaskulla?

Tarvitset sopimuksen palvelun käytöstä ja maksupainikkeen verkokkauppaasi. Ota meihin yhteyttä ja me kerromme lisää.

Miten Enterpayn yrityslasku toimii?

Myyjän näkökulmasta palvelu toimii kuten muutkin maksutavat (kortit, pankkimaksut, yksityisasiakkaiden laskutuspalvelut). Valittuaan Enterpayn yrityslaskun maksutavaksi ostaja siirtyy Enterpayn palveluun, jossa hän tunnistautuu ja yrityksen luottokelpoisuus tarkistetaan. Tarkistusten jälkeen istunto siirtyy automaattisesti takaisin verkkokauppaan ja verkkokauppa saa tiedon, hyväksyttiinkö ostos laskutettavaksi vai ei.

Paljon palvelun käyttö maksaa?

Hinnoittelumme on transaktiokohtainen, eli kauppiasta veloitetaan vain tehdyistä ostoista. Palvelumaksut laskutetaan kuukausittain jälkikäteen. Maksutavasta ei koidu kuluja, ellei sitä käytetä.

Koska maksut tilitetään?

Maksut tilitetään normaalisti 30 vuorokauden kuluttua laskun lähetyksestä. Lasku lähetetään asiakkaalle 2 arkipäivän kuluttua ostoksen teosta tai kauppias voi itse asettaa laskutuspäivän.

Miten voin seurata tilityksiä?

Voit seurata tilityksiäsi palvelussa. Jos käytät palvelua Maksukaistan kautta, Enterpayn yrityslaskulla tehdyt ostot näkyvät Maksukaistalta saamallasi raportilla samalla tavalla kuin muutkin ostokset. Maksut maksetaan ilmoittamallesi pankkitilille viitesiirtoina täysimääräisesti. Viite on verkkokaupan ostokselle antama viitenumero. Tilitysten täsmäyttäminen tehtyihin ostoihin on helppo tehdä viitteiden ansiosta.

Entä jos asiakas ei maksa laskua?

Me huolehdimme luottotappioriskistä. Kauppias saa aina rahansa.

Paljon ostaja saa maksuaikaa?

Normaali maksuaika on 14 päivää.

Kuinka suuret ostokset hyväksytään laskutukseen?

Ostolle ei ole ennalta määriteltyä ylärajaa. Ostoraja on yrityskohtainen ja perustuu yrityksen luottotietoihin. Ostaja voi  tarvittaessa pyytää luottorajan korotusta, jolloin arvioimme luottopolitiikkamme mukaisesti, kuinka suuren luottorajan kyseiselle asiakkaalle voi myöntää.

Kauppa voi ottaa käyttöön ns. pending-tilan, jossa tietyt ostokset, joita ei voida hyväksyä suoraan laskutukseen siirretään manuaaliseen käsittelyyn. Enterpay tekee 2 työpäivässä luottopäätöksen ja joko hylkää ostoksen tai hyväksyy sen laskutukseen.

Millaiset yritykset voivat ostaa?

Kaikki y-tunnukselliset yritykset, ammatinharjoittajat ja muut yhteisöt voivat periaatteessa ostaa. Yrityksen on oltava luottokelpoinen, eli sen rekisterimerkintöjen ja luottotietojen on oltava kunnossa ja ajantasaiset. Kokemuksen perusteella noin 80% yrityksistä täyttää asetetut kriteerit.

Voiko laskun sisältöä muokata? Kuinka hyvitys tehdään?

Laskun sisältöä ja sen lähetyspäivää voi muuttaa 2 päivän ajan ostoksen teosta. Laskun lähetyksen jälkeen tehtävät muutokset tehdään hyvityslaskuina. Hyvityslaskun voi tehdä, kunnes lasku on maksettu tai ostos on tilitetty kauppiaalle. Jos ostos on jo tilitetty kauppiaalle ja ostaja on maksanut laskun, kauppiaan tulee maksaa hyvitys suoraan ostajalle. Hyvitykset tehdään suoraan Enterpayn palvelussa tai maksunvälittäjäsi palvelussa.