Kerääkö verkkokauppasi hylättyjä ostoskoreja?

 

Käsi sydämelle: Jos verkkokauppa tökkii, turhaudut hetkessä ja vaihdat kauppaa. Saat samat tuotteet samaan hintaan toisesta kaupasta, vähemmällä vaivalla. Näin käy myös yritysten välisessä verkkokaupassa.

Yrityksen ostaja on tottunut ostamaan vapaa-ajallaan helposti verkosta. Tie tuotesivulta kassan kilahdukseen on suora ja sileä. Työssään hän odottaa verkkokaupalta samaa sujuvuutta.

Yritysverkkokauppojen kassoilla on kuitenkin esteratoja ja kompastuskiviä. Moni ostaja toteaa, että B2B-verkkokaupoissa on parantamisen varaa. Miksi yritykset käyvät kauppaa hankalamman kautta? Miksi B2B laahaa kuluttajakaupan perässä?

Viesti on selkeä. Asiakkaiden käyttäytyminen ja toiveet ovat muuttuneet. Yritysten välisestä kaupankäynnistä halutaan helpompaa ja nopeampaa.

 

                          ” Jos tilausta ei voi tehdä siltä istumalta, 8/10 yritysasiakkaasta jättää leikin kesken.”

 

Haluan tilata heti

Verkkokaupan mutkikas rekisteröityminen on ensimmäinen asiakkaan karkottaja. Samaan kategoriaan lukeutuvat muut yhteydenottokehotukset. Täytä lomake, lähetä, soita… Asiakas on jo karannut kilpailijalle, joka ei edellytä rekisteröitymistä tai yhteydenottoa.

Yrityksissä koetaan, että verkkokauppojen asiakkaaksi ryhtyminen on hankalaa. Jos tilausta ei voi tehdä siltä istumalta ilman erillistä yhteydenottoa, 8/10 yritysasiakkaasta jättää leikin kesken. Minne he vievät euronsa? Kuluttajaverkkokauppaan tai toiseen B2B-verkkokauppaan, jossa ostaminen on yhtä vaivatonta.

 

                           ” Henkilökohtainen yhteydenpito elää ja voi hyvin, mutta ei ole enää B2B-kaupan elinehto.”

 

Vaikea päästä rahoista eroon

Seuraava pullonkaula on maksutapa. Joka viides yrityksen ostaja toteaa, ettei verkkokaupoista tahdo löytyä sopivaa maksutapaa.

Valtaosa maksaisi mieluiten laskulla. Toisaalta jos laskulla maksaminen on monimutkaista ja luoton myöntämisessä kestää, asiakas tuskastuu ja kaikkoaa. Osa haluaa maksaa jollakin muulla tavalla, kuten luottokortilla tai verkkopankissa. On todellinen sääli, jos ostohaluisen ja maksukykyisen asiakkaan osto kaatuu puuttuvaan maksutapaan.

Mahdollisuus valita pikakaista

Henkilökohtainen yhteydenpito elää ja voi hyvin, mutta ei ole enää B2B-kaupan elinehto. Moni tarttuu tilausta tehdessään puhelimeen, kuten on aina tehty. Jos verkkokaupasta olisi helppo tilata muutamalla klikkauksella, ääni kellossa voisi olla toinen. Ostajalla on oltava mahdollisuus ampaista pikakaistalle.

Baana on auki! Yritysten asiakkaat ovat jo kokeneita verkko-ostajia. Verkkokaupoista osataan tehdä fiksuja kauppapaikkoja, joissa asioiminen on parhaimmillaan äärimmäisen helppoa. Aikaa ja resursseja säästyy olennaiseen; esimerkiksi kiireettömään henkilökohtaiseen palveluun juuri silloin, kun asiakas sitä tarvitsee.

 

Haluatko tehdä lisää kauppaa?

Pyydä demo! Näytämme, miten voit vähentää hylättyjen ostoskorien määrää ja kasvattaa myyntiäsi – ilman riskejä.

Sähköposti

Puhelinnumero


PYYDÄ DEMO

 

Liity myös Enterpayn postituslistalle. Kuulet ensimmäisten joukossa verkkokaupan ja verkkomaksamisen tuoreimmat uutiset.

Tilaa uutiskirjeemme täältä!

Tekstin on tuottanut Anna-Kaisa Kivikoski

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>