Maksimoitko bisneksen vai minimoitko riskin?

myynti_ylos

B2b-kauppaa käydään karkeasti ottaen kahdella periaatteella: laskulla myyvä kauppias voi minimoida riskinsä ja myydä vain A-luokitetuille yrityksille tai maksimoida bisneksensä ja myydä kaikille kelvollisille asiakkaille luottoluokituksiin jumiutumatta. Ensimmäinen tapa on tietysti turvallinen, mutta ei anna kauppiaan hyödyntää koko asiakaspotentiaalia. Toinen tapa on riskialtis ja työläs, jos kauppias haluaa hoitaa kaiken itse.

Onneksi on myös kolmas tapa tehdä kauppaa: maksimoida bisnes ja ulkoistaa riski.

Yleensä yrityksen luottokelpoisuuden arviointi perustuu lähinnä aakkostettuun luottoluokitusjärjestelmään ja luottohanat suljetaan, kun yritys syystä tai toisesta menettää A:lla alkavan luokituksensa. Syitä luokituksen heikentymiseen voi olla monia. Joskus yritys on vaikeuksissa eikä luottoa kannatakaan antaa. Joskus taas B-luokitus on vain tilapäinen ja yritys on pohjimmiltaan hyvissä kantimissa. Tämän selvittäminen vaatii kuitenkin työtä, joten helpompaa on vain sanoa ei kiitos näiden yrityksen bisnekselle.

Ongelma ei kuitenkaan ole vain heikommin luokittuvat yritykset. Suomessa on noin 70 erilaista yhtiö- ja yhteisömuotoa, joista monella ei ole minkäänlaista luottoluokitusta. Moni potentiaalinen asiakas siis putoaa pois ihan vain yhtiömuotonsa takia. Ne voivat olla taloudellisesti vakaita ja luotettavia asiakkaita, mutta kauppias ei voi sitä tietää, kun luottoluokitusta ei ole saatavilla.

Me Enterpaylla sen sijaan emme tyydy tuijottelemaan vain luottoluokituksia, vaan yhdistämme laajemmin yrityksistä löytyvää tietoa.

Palvelumme mahdollistaa peräti 23 % enemmän myyntiä laskulla. Datamme mukaan 23 % transaktioistamme tulee yrityksiltä, joilla ei syystä tai toisesta ole luottoluokitusta – ne ovat uusia tai yhtiömuodolle ei löydy luokitusta – tai joiden luottoluokitus on B. Nämä 23 % eli lähes neljännes kaupasta jäävät tekemättä, jos kauppias ei näe vaivaa kaivella kunnolla ostavien yritysten taustoja.

Me otamme riskin kauppiaan puolesta pienellä hinnalla. Miten tämä on mahdollista? Eikö ostajien taustojen tarkistamisen pitänyt olla työlästä? Vastaus on yksinkertainen: pystymme tähän oppimisen ja kokemuksen avulla. Meillä on älykäs palvelu, joka on oppinut arvioimaan riskin kustannustehokkaasti silloinkin, kun luottoluokitustietoa ei ole suoraan saatavilla. Algoritmimme arvioi luottokelpoisuuden eri tietokannoista löytyvien tietojen ja kokemuksen perusteella muotoillun luottopolitiikan mukaisesti. Tämän johdosta voimme tarjota palvelun kilpailukykyiseen hintaan ja säästää kauppiaan turhalta riskiltä – riskiltä, jonka hallinnan asiantuntijoita me olemme.

Psst! Tilaa b2b-ostajia tutkineen selvityksemme maksuton raportti tästä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>