Ostoprosessi alkaa Googlesta

Käytännössä jokainen B2B-ostaja käyttää Googlea jossakin ostoprosessin vaiheessa. Oletko siellä, mistä sinua etsitään?

Mikä yhdistää kuluttajaa, pienmetallialan yrittäjää ja suuryrityksen ostajaa? Jokainen etsii tietoa Googlesta.

Mistä saan tarvitsemani komponentin? Kuka vuokraa IT-laitteita? Mikä oli vuoden 2018 viini? Onko Nuuksiossa pyöräilyreittejä? Google tarjoaa hetkessä vastauksia kaikkiin kysymyksiin.

Yrityksen ostaja hakee tietoa täsmälleen samalla periaatteella. Miksi ei? Hän hyödyntää tehokkainta, nopeinta ja helpointa tiedonhakukeinoa.



97 % B2B-ostajista käyttää Googlea jossakin ostoprosessin vaiheessa.

 

Miksi Google on niin suosittu?

Googlessa tieto on helposti saatavilla. Joka sekunti tehdään keskimäärin 40 000 Google-hakua eli häkellyttävät 3,5 miljardia hakua päivässä. Luvut kasvavat vuosittain noin 10 %.

Googlea käytetään töissä ja vapaalla

Miten usein haet tietoa Googlesta? Niinpä. Google on vakiintunut Suomen suosituimmaksi hakukoneeksi, ja siitä on tullut korvaamaton työväline. Tiedonhaku on erottamaton osa monen työpäivää.

Googlesta saatetaan hakea vastausta kysymykseen, ratkaisua ongelmaan tai käännöstä toiselle kielelle. Googlesta haetaan myös tietoa yrityksen hankinnoista, palveluntarjoajista ja tuotteiden hinnoista.

Googlesta haetaan tietoa yrityksen hankinnoista, palveluntarjoajista ja tuotteiden hinnoista.

B2B-ostaja käyttää Googlea samalla tavalla työssä ja vapaalla.

Ostaja hakee ja vertailee – vasta sitten ostaa

B2B-ostajat ovat verkossa ja toimivat siellä luontevasti. Yhä useampi ostoista päättävä on diginatiivi eli käyttänyt nettiä koko ikänsä.

77 % B2B-ostajista hakee ensin tuotetta tai palvelua Googlesta ja vertailee useiden verkkokauppojen tarjontaa. Ensisijaisesti haetaan tuotetta, ei tuottajaa. Hyvät Google-optimoidut tuotekuvaukset ja selkeästi esillä olevat hinnat voivat ratkaista kaupan.

Ostaja valitsee tarkasti ja haluaa ostaa helposti. Hän saattaa myös käyttää vertailusivustoja, jotka vertailevat tuotteiden laatua, ominaisuuksia ja hintoja. Vertailuihin pääsevät mukaan tuotteet, jotka näkyvät Google-haussa ilman rekisteröitymistä ja kirjautumista.

“Ensisijaisesti haetaan tuotetta, ei tuottajaa.”

Google-optimoidut tuotekuvaukset ja selkeät hinnat voivat ratkaista kaupan.

Anna asiakkaasi ostaa itse

Verkko-ostamiseen tottuneet B2B-ostajat odottavat verkkokaupaltasi kuluttajaverkkokaupan sujuvuutta. Kirjautumista vaativassa verkkokaupassa ostaja voi jo rekisteröitymisen kohdalla kyllästyä. Jos tuotteita ei voi tilata laskulla, viimeistään silloin asiakas jättää leikin kesken ja siirtää yrityksen eurot kuluttajaverkkokauppaan.

Tutkimusten mukaan 67 % B2B-ostajista haluaa hoitaa koko ostoprosessin verkossa itse. Kun vapautat ostoprosessin, teet ostamisesta helppoa ja houkuttelet enemmän asiakkaita.

Kun vapautat ostoprosessin, houkuttelet enemmän asiakkaita.

Oletko siellä, mistä sinua etsitään?

Suljetun verkkokaupan suurin murhe on, että sen tuotteet eivät näy Googlessa. Suljetussa verkkokaupassa tuotteidesi markkinointi on henkilökohtaisen myyntityön varassa.

Asiakkaasi eivät ole niin uskollisia kuin luulet. He menevät sinne, missä ostaminen on helppoa. Mitä voit tehdä? Avata kuluttajaverkkokaupan kaltaisen avoimen verkkokaupan.

Avoin verkkokauppa löytyy Googlesta, josta asiakkaasi tälläkin hetkellä sinua etsivät. Voit myös ottaa kaiken hyödyn irti kustannustehokkaista markkinointikeinoista, kuten hakukoneoptimoinnista, Google-mainonnasta ja somemarkinoinnista.

Asiakkaasi menevät sinne, missä ostaminen on helppoa.

Avoin verkkokauppa löytyy Googlesta, josta sinua tälläkin hetkellä etsitään.

Joka toinen haluaa ostaa mobiilissa

42 % ostajista tutkii vaihtoehtoja myös puhelimella – liikkeellä ollessaan tai muiden töiden ohessa. Kun tarjoat asiakkaillesi selkeää mobiiliystävällistä sisältöä, olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Liikkuva kuva on erityisen kovassa nousussa. Mielenkiintoinen video nappaa nopeasti asiakkaasi huomion.

42 % ostajista tutkii tuotteita mobiilissa – oletko paikalla?

75 % ostajista haluaa maksaa laskulla

Jos et tarjoa mahdollisuutta maksaa laskulla, suljet oven suurelta joukolta potentiaalisia asiakkaita. Laskussa houkuttelee turvallisuus ja selkeys: ostoksen voi maksaa vasta, kun se on saapunut. Lasku helpottaa myös kirjanpidon työtä.

Laskulla myyminen tarkoittaa luottotietojen tarkistusta ja jatkuvaa luotonvalvontaa, eli lisää työtä ja kuluja. Laskulla myyminen luo myös luottoriskin.

Kiinnostaisiko yrityslaskupalvelu, joka tarkistaa luottotiedot ja hoitaa laskutuksen puolestasi? Myyt asiakkaidesi toivomalla tavalla, saat rahat heti, siirrät riskin meille ja voit keskittyä asioihin, jotka vievät liiketoimintaasi eteenpäin.

Myy yrityslaskulla – vältät luottoriskin ja saat rahat itse heti.

 

 

Tekstin on tuottanut Anna-Kaisa Kivikoski

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>