Lisää tehokkuutta myyntiin ohjelmistointegraatioilla

Yritykset ovat sisäistäneet verkossa olon merkityksen ja tarpeellisuuden: ostajat kun ovat saavutettavissa tablettien, koneiden ja kännyköiden välityksellä niin töissä kun vapaallakin. Viimeinkin kaikki ovat verkossa, onneksi, ja siellä onkin avautunut täysin uusi pelikenttä, jossa viiden vuoden strategiassa pysytellessä jää helposti vastustajan jalkoihin – tai ainakin missaa mehevimmät maalipaikat.

Nykypäivänä tahti on maailmassa vauhdikas. Uutta tuutataan joka suunnasta, eikä vanhastakaan ole osattu tai nähty edes tarpeelliseksi luopua. Muutosvauhdin ollessa nopea on ketteryydestä tullut valttikortti.

Muutosprosessien sijaan puhe (ja onneksi myös teot) ovat vaihtuneet jatkuvan kehityksen ylistämiseen ja niin yksilöt, yritykset kuin organisaatiotkin ovat entistä aktiivisemmin tuntosarvet pystyssä tutkailemassa uusia trendejä. Niin perinteikkäät kuin pienet ja nuoret yritykset ovat löytäneet oman tapansa olla ja palvella asiakkaitaan – ja kehittävät jatkuvasti uutta!

Vaatii kokeilunhalua, rohkeutta, sekä uteliaisuutta selvittää ja pysyä perässä mikä juuri omassa bisneksessä ja kohderyhmässä toimii ja milläkin hetkellä. Asiakkaidenkin tarpeet ja toiveet kun muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti.

Nopeassa vauhdissa mukana pysyminen edellyttää joustavuuden säilyttämistä

Aikaisemmin työkalut ja välineet ovat olleet liiketoiminnassa suuri kustannuserä ja pitkäaikainen investointi. Viime vuosina ja vauhdikkaan digitalisoitumisen myötä ”softamarkkinat” ovat niin ikään uudistuneet, ja sähköisiä työkaluja on tarjolla joka lähtöön. Yksikään bisnes ei tänä päivänä enää pärjää ilman sähköisiä ohjelmistoja, mikä näkyy muun muassa voimakkaasti kasvavassa ohjelmistomarkkinassa (tällä hetkellä markkina on n. 93 miljoonaa USD, arvioiden mukaan vuonna 2020 jopa yli 150 miljoonaa USD – lisää aiheesta täällä).

Ohjelmistoilla näyttää pystyvän tekemään lähes mitä vain. Runsaudenpula imaiseekin välillä mukaansa jenkkiläisen karkkikaupan tavoin – kaikki näyttää houkuttelevalta, mutta hetken tarkemmin valikoimaa tarkastellessa mikään ei enää kiehdokaan. Mielessä kummittelee historiasta tutut pitkät ja sitovat ohjelmistoprojektit, jolloin ohjelmiston vaihtamista ja hankkimista oli syytäkin pohtia avioliittoakin tarkemmin.

Onneksi nykyaikaiset SaaS-ohjelmistot mahdollistavat kuitenkin joustavuuden säilyttämisen, eikä käyttöönottoon tai ohjelmiston vaihdokseen tarvitse enää varautua paksun lompakon ja tyhjän kalenterin voimin.

Valitse oikeat integraatiot tehostamaan myyntiäsi

Turhake vai menestystarinan alku?

Nykyään ohjelmistojen hankinta on taatusti helpompaa kuin heinän teko. Ongelmaan kuin ongelmaan löytyy vaihtoehdot googlaamalla muutamassa sekunnissa, ja ratkaisuun (tai ainakin osittaiseen sellaiseen) kuluu muutama klikkaus. Vaikka yksinkertainen ja helppo ohjelmiston hankinta onkin loistava kehityssuunta, sen myötä yhä useammassa yrityksessä on päädytty hakkaamaan päätä työpöytään.

Ohjelmiston hienous, ominaisuudet, toimiva markkinointi tai ylipäänsä houkuttelevuus saattavat viedä kovimmankin visionäärin huomion hetkeksi pois raiteiltaan, ja hankintavaiheessa huomiotta jää muutama tärkeä seikka.

1. Miten ohjelmisto vaikuttaa omaan ja asiakkaan prosessiin?

On myönnettävä, että ”This tool will increase your sales 200%” sekä muut loisteliaat myyntiargumentit vetävät puoleensa. Vaikka tiedostammekin, ettei mikään ohjelmisto tai työkalu itsestään tee kaikkia työvaiheita puolestasi, parempi tehokkuus houkuttelee aina. Ohjelmistoja voi jaotella monellakin tapaa, mutta olipa työkalun funktio ja hyödyt mitä tahansa, se vaikuttaa omaan ja asiakkaan prosessiin – ja vaikutusten suuruus voi yllättää.

Ohjelmistoa hankkiessa onkin syytä ottaa kynä käteen ja hahmotella seuraavat prosessit.

Miten meidän yrityksessä asiat tehdään tällä hetkellä? Missä ovat ongelmakohdat? Mihin harkinnassa oleva ohjelmisto vaikuttaa ja kenen työtä se muuttaa?

Millainen on asiakkaan ostopolku? Missä ovat sudenkuopat? Miten asiakas haluaisi kyseiset ratkaistavan? Miten ohjelmisto ratkaisee ne?

Vinkkejä ja neuvoja ohjelmiston hankintaan sekä prosessien hahmottamiseen löytyy muun muassa Flashnoden oppaista.

2. Onko ohjelmisto yhteensopiva tai näppärästi yhteensovitettavissa nykyiseen ohjelmistopalettiin?

Ohjelmiston integrointi muihin käytössä oleviin ohjelmistoihin on usein kriittinen, jotta siitä saadaan tarvittava hyöty. Yhteensopimattomat ohjelmistot aiheuttavat turhaa manuaalista työtä, kun tietoja joutuu päivittämään ohjelmistosta toiseen – tai vaihtoehtoisesti osa tiedoista jää roikkumaan matkan varrelle tai tietoa joudutaan hakemaan käsin paikasta toiseen.

Automatisoitu tiedonsiirto takaa ajantasaiset tiedot ohjelmistojen ja käyttäjien välillä virheettömästi, jolloin tiedon kopioimisen ja oikeellisuuden varmistamisen sijaan voidaan keskittyä hyödyntämään ohjelmiston ominaisuuksia.

Jos ohjelmistojen hankinta on aikaisemmin aiheuttanut harmaita hiuksia, integraatioprojektit ovat vaatineet vähintään sukupolvenvaihdoksen ja löysät taskunnyörit. Onneksi integraatiotkin ovat päivittyneet 2000-luvulle, eivätkä ne enää ole vain isoimpien yritysten etuoikeus. Ennemminkin integroidut ohjelmistot nähdään menestyvän liiketoiminnan edellytyksenä, ja rajapintoihin on tarjolla valmiita suoria integraatioita tai kolmannen osapuolen toteutuksia.

Flashnode tekee juurikin sitä. Yhdistämme ohjelmistot helposti käyttöönotettavilla, kuukausimaksullisilla liittymillä. Palvelumme avulla säilytetään joustavuus, mutta saadaan täysi hyöty irti ohjelmistoista integraatioiden taatessa oikeat tiedot oikeassa paikassa jatkuvasti. Kun ohjelmistot keskustelevat keskenään, voit itse keskittyä tuottavampien työtehtävien hoitamiseen sekä nukkua yösi rauhallisemmin. Asiakkaitamme ovat monenlaiset verkkokaupat, myyntiorganisaatiot, tapahtumatalot – yritykset, jotka haluavat käydä tehokkaasti kauppaa. Tulevaisuudessa ehkä myös sinun yrityksesi – käy katsomassa löytyykö ohjelmistosi jo meiltä. Sivuiltamme löytyy myös useita oppaita, joissa pureudumme tiedonsiirtoon tarkemmin.


Emma Kyyrä vastaa Flashnoden markkinoinnista. Vapaa-aikansa hän viettää merenrantoja pitkin kirmaten, nauttien luonnosta, tuulesta ja podcasteista.
www.flashnode.com

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>