Tukkukauppa, helpota asiakkaaksi pääsyä

 

Tukkukaupoilla olisi paljon potentiaalisia yritysasiakkaita oman perinteisen segmenttinsä ulkopuolella – yksi tapa laajentaa asiakassegmenttiä on helpottaa asiakkaaksi pääsyä.

Tukkukaupoilla on tyypillisesti tarkka oman alansa asiakaskunta. Elintarviketukkureilta ostavat etupäässä HoReCa-yritykset, taloustavaroita jakelevat tukkukauppiaat palvelevat vähittäiskauppoja.

Esimerkiksi elintarviketukkureilla olisi kuitenkin paljon suurempi asiakaspotentiaali pelkkien HoReCa-yritysten sijaan. Lukuisat yritykset haluaisivat ostaa ainakin silloin tällöin elintarvikkeita tukkukaupasta: tulee firman juhlia tai on tarvetta tilata toimistolle naposteltavaa suurissa erissä.

Tukkukaupasta tilaamiselle on kuitenkin esteitä.

Miten tukkukauppaan pääsee asiakkaaksi?

Tukkukauppojen ongelma on verkkokaupan raskaus. Yritysasiakkuus pitää hakea erikseen, eikä kauppaan noin vain (virtuaalisesti) marssita. Valikoiman ja hinnat saa näkyviin vasta, kun hakemus on tarkistettu ja hyväksytty ja asiakkuus perustettu. Kun pelkkä kauppaan pääsy on näin pitkällinen prosessi, erityisesti satunnaisten ostosten teko ei ole kovinkaan houkuttelevaa ja käyttäjäystävällistä.

Jos toisesta kaupasta, kuten vähittäiskaupasta, löytyy helpompi tapa tehdä ostos, valitsee asiakas todennäköisesti helpomman asioinnin. Tukkukaupoilla olisi kuitenkin kenties parempaa valikoimaa tai isojen määrien tilaaminen olisi helpompaa suoraan tukkurilta – jos siis verkkokaupasta tilaaminen olisi yksinkertaisempaa.

Yritysasiakkuuden erilliselle hakemiselle on kuitenkin kauppiaan kannalta syynsä: kauppias haluaa muun muassa tarkistaa ostajan maksukyvyn laskutusta varten ja räätälöidä eri asiakkaille omat hintansa.

Kauppaan tulevan ostajan voisi kuitenkin tunnistaa ja hyväksyä asiakkaaksi paljon nopeammin kuin manuaalisesti tarkistamalla ostajan tiedot ja sitten antamalla asiakkaan odottaa kauppiaan yhteydenottoa.

Tukkukauppa voi tavoittaa uusia asiakassegmenttejä

Tukkukaupoilla on mahdollisuus kasvattaa asiakassegmenttiään joko avaamalla kauppansa tai keventämällä prosessia, jolla potentiaalinen ostaja pääsee kaupan asiakkaaksi. Asiakas voidaan tunnistaa ja hänen yrityksensä luottokelpoisuus arvioida automaattisesti, jolloin asiakkuutta ei tarvitse hakea erikseen. Tukkukaupan asiakkaaksi voisi päästä aivan yhtä helposti kuin vähittäiskauppaankin.

Kun asiakkuuden perustaminen ja luotonarviointi on automatisoitu, kaikki luottokelpoiset asiakkaat pääsevät heti kaupan asiakkaiksi ja ostamaan – ja kasvattamaan tukkukaupan asiakaskuntaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>